Dla wielu kierowców w Polsce wybór używanych opon to po prostu konieczność. Ile jest prawdy w obiegowych opiniach, że zużyta opona nie gwarantuje bezpieczeństwa jazdy? Czy rzeczywiście gorsze osiągi, większe ryzyko poślizgu, obniżona przyczepność, gorzej działające systemy wspomagania jazdy np.: ABS, czy ETS to skutek montownia używanych opon? Sprawdźmy, kiedy warto kupować używane opony i na co zwracać przy tym uwagę?
Używane opony – korzyści i pułapki
Z danych najpopularniejszego serwisu e-commerce wynika, że ok. 35 % kierowców kupuje używane opony. Takie decyzje zakupowe są oczywiście ściśle związane z zasobnością portfela. Znaczna część użytkowników aut z tej grupy po prostu nie może sobie pozwolić na zakup nowych opon. Innym ważnym czynnikiem, który skłania właścicieli samochodów do zakupów z drugiej ręki, jest wiek auta. Nowe opony kupuje się zazwyczaj do nowych samochodów. Jeśli nasze auto ma powyżej 10 lat i okaże się, że zimowe opony nie nadają się już do użytku, żaden z mechaników nie będzie zalecał kupna nowego ogumienia – mówi Łukasz Korczyk z serwisu centrumfelg.pl. Pojawia się więc zasadnicze pytanie. Które opony z drugiej ręki kupić i jak je wybierać?
- Koło zapasowe. Zakup bezpieczny w 100%. Jest używane zazwyczaj tylko przez niewielki odcinek drogi. Lekko używane opony jako koło zapasowe to dobry wybór. I tak zazwyczaj oryginalne koło zapasowe nie jest w takim samym stanie jak pozostałe cztery kółka. Tu inwestycja w używane opony po prostu się opłaca.
- Kolejna idealna okazja, to opony, które były użytkowane tylko kilka miesięcy i z jakiegoś powodu ich właściciel zdecydował się je sprzedać. Typowa sytuacja? Sprzedaż nowego samochodu, a nabywca nie jest zainteresowany drugim kompletem opon. Ich jakość jest bez zarzutu, a jako towar z drugiej ręki będą już miały spory upust.
- Jeśli decydujemy się na używane opony to wybierajmy produkty tylko dobrych, renomowanych producentów. Te mają zazwyczaj lepsze parametry niż opony z dolnej półki. Kupując używane artykuły mamy pewność, że ich jakość nadal jest bez zarzutu.
- Istotna sprawa to wiek opony. Opona jest uznawana za nową, jeśli została wyprodukowana nie później niż 3 lata temu. Przekroczenie tych parametrów znacznie obniża właściwości opon i nie gwarantuje bezpiecznej jazdy. Z tego powodu nie powinno się kupować opon starszych niż 5-6 lat. Informacja o dacie produkcji jest zawsze umieszczona na owalu opony.
- Kolejny aspekt, to bezpośrednie oględziny. Ponieważ stan używanej opony zależy w dużej mierze od intensywności i stylu jazdy poprzedniego właściciela, sposobu przechowywania, zanim zdecydujemy się na zakup, koniecznie należy krytycznie przyjrzeć się, w jakim stanie jest opona. Jeśli bieżnik jest płytszy niż 4 mm, to nawet przy najbardziej korzystnej cenie, nie jest to zakup, do którego powinniśmy dać się przekonać. Dyskwalifikujące są również wszystkie zatarcia, rysy i wyszczerbienia lub inne uszkodzenia mechaniczne na bieżniku.
A może jednak nowe?
Każdy z producentów samochodów rekomenduje do swoich aut opony w trzech kategoriach cenowych: premium, średniej i ekonomicznej. Jednym ze sposobów, by kupić w korzystnej cenie nowe opony (np. we Wrocławiu) jest szukanie okazji. Kto powiedział, że zimowe opony trzeba kupować zimą, kiedy rankiem witają nas już pierwsze przymrozki? Teraz są wakacje, więc można nieco urlopu przeznaczyć na znalezienie promocyjnej oferty na zakup nowych opon w korzystnej cenie. Upusty są znaczne, a za cenę używanego kompletu dostajemy zupełnie nowy pełnowartościowy produkt.
Sklepy z oponami w wielu miastach w Polsce (również we Wrocławiu i jego okolicach) oferują regularne promocje, więc zamiast szukać okazji w Internecie, lepiej regularnie zaglądać do sprawdzonych sklepów i w tym roku solidnie odrobić zadanie domowe z przygotowania samochodu do zimy.